TYDZIEŃ HASHIMOTO w EatMeatDiet

16-22 stycznia: TYDZIEŃ HASHIMOTO w EatMeatDiet

Tarczyca to jeden z najważniejszych narządów naszego ciała (o czym już pisaliśmy). Odpowiada za produkcję hormonów do krwi, które są naszym ludzkim olejem napędowym do działania. Dlatego tak mocno podkreśla się, że chorób tarczycy nie wolno lekceważyć. Niestety narząd ten nie alarmuje nas od razu o tym, że coś mu dolega – nie boli, początkowo nie daje żadnych objawów. Wszystko wychodzi po czasie…

 

I. HASHImotto: Z chorą tarczycą nie tylko do endokrynologa

Jedną z najpoważniejszych i najczęściej spotykanych chorób tarczycy jest Hashimoto. To choroba z grupy tzw. autoimmunologicznych. Oznacza to, że przy jej pojawieniu się nasz organizm zaczyna prowadzić walkę z samym sobą. Przekierowuje swoich „żołnierzy” – komórki odpornościowe, odpowiedzialne za ochronę przez drobnoustrojami – do walki z komórkami, rozpoznanymi jako komórki obce. Niestety, to wciąż jego własne komórki, lecz zainfekowane. W wyniku tego ataku zniszczony zostaje miąższ tarczycy, czego konsekwencją jest zmniejszenie produkcji hormonów (tyroksyny- T4 i trijodotyroniny- T3 ), a co się z tym wiąże – osłabienie organizmu, zaburzenie procesów metabolicznych i spadek energii życiowej.

Znaki ostrzegawcze – jak rozpoznać Hashimoto?

Przy tym schorzeniu, często dochodzi do hipercholesterolemii, zatrzymywania wody w tkankach, otyłości twarzy, otyłości brzusznej, zaburzeń trawienia (gazy, wzdęcia, niestrawność, zaparcia, biegunka, refluks, zgaga), bardzo obfitych miesiączek, suchej i szorstkiej skóry, wypadania włosów, zapalenia trzustki, kamieni żółciowych i mięśniaków macicy.

Nierzadko występują także niedobór witaminy B12, potliwość, tachykardia i bezsenność, nerwowość, rozdrażnienie, zaburzenia koncentracji, obniżony nastrój, depresja, stany lękowe, choroba afektywna- dwubiegunowa, bezpłodność, ADD, ADHD, pojawiają się egzemy.

Chorzy często uskarżają się na towarzyszące osłabienie, chłód, bóle mięśni, bóle stawów, bóle głowy, suchość oczu, spowolnienie psychiczne i fizyczne.

Jedna czwarta przypadków przeistacza się w stan przewlekły, a zmiany będą nieodwracalne. W związku z tym
w przyszłości może pojawić się Alzhaimer, artretyzm i stwardnienie rozsiane.

Lekarz najczęściej przepisze dożywotnie branie lewo tyroksyny sodowej (leku, który choć pomaga tarczycy, wywołuje skutki uboczne odczuwalne w innych organach), zleci badania co pół roku i to właściwie tyle..

Na szczęście do walki z Hashimoto stają również dietetycy, którzy pomagają w sposób naturalny, bez ingerencji szkodliwych leków.

Również Ty sam możesz wpłynąć na stan swojego zdrowia, zmieniając nawyki żywieniowe. Coraz częściej wskazuje się na odstawienie glutenu i nabiału oraz cukru w pierwszej kolejności. Niewątpliwie jest to sposób na Hashimoto, jednak samodzielnie możesz sobie z tym nie poradzić. Dieta wciąż musi być bogata w niezbędne witaminy i mikoelementy, dostarczane za pomocą innych produktów.

Dobry dietetyk pomoże Ci opracować plan żywieniowy, odpowiedni dla osoby z Hashimoto i przekaże Ci niezbędne wskazówki dotyczące tego, jak skutecznie chorobę tę pokonać.

Pamiętaj więc, że nawet najlepszy lek to nie wszystko! O wątrobę należy zadbać kompleksowo, o czym przekonasz się w kolejnych artykułach na temat Hashimoto:)

II. HASHImotto: Hashimoto wielu rzeczy nie lubi… czyli co wykluczyć z diety przy chorej tarczycy

Zastanawiasz się nad tym, co ma wpływ na zaburzenia pracy tarczycy?

Mówi się, że nie ma jednej przyczyny, jednak zbierając wszystkie puzzle razem, powinniśmy liczyć się z takim rezultatem.

– Po pierwsze to stres pod każdą postacią – nie tylko psychiczny. Każdy jeden, z jakim zmaga się nasz organizm. Również ten odczuwany przez nasze ciało, choć pozornie nierejestrowany przez świadomość:

* podczas pracy w warunkach nienaturalnych (zbyt jasne, zimne, intensywne światło; zbyt głośna muzyka; wiele bodźców na raz; zbyt dużo sprzętu elektrycznego itp.)

* spowodowany niedożywieniem, jedzeniem zbyt szybko, w stresie, na stojąco lub oglądając telewizję/ przeglądając Internet

* przez złą dietę: spożywanie potraw, które nam nie służą (np. produktów, na które mamy alergię, albo takich, które ludzkie ciało w ogóle nie potrafi przetrawić, jak sztuczne barwniki, słodziki, konserwanty, o czym poniżej), zakażenia pasożytami, antybiotyki również te w pożywieniu, osłabiona odporność.

– po drugie chlor i fluor zawarte w wodzie, które zaburzają wchłanianie się niezbędnego dla tarczycy jodu

– po trzecie rtęć zawarta w amalgamatowych wypełnieniach dentystycznych, ma tendencje do gromadzenia się w organizmie, w tarczycy i przysadce mózgowej.

– po czwarte niedobór selenu, a wiedzieć trzeba, że tarczyca jest jego głównym magazynem.

– po czwarte cukrzyca, zwłaszcza ta typu I.

– po piąte zanieczyszczenia środowiska, powodują zaburzenia wchłaniania jodu również u zwierząt. Nadchlorany, siarkocyjanki i azotany, to główni winowajcy chorób tarczycy.

– po szóste również terapie przeciwnowotworowe, najbardziej negatywny wpływ ma radioterapia.

– po siódme problemy emocjonalne, gdyż tarczyca jest niezwykle czuła na obniżony nastrój, stany melancholii.

i wreszcie: palenie papierosów, spożywanie alkoholu, jedzenie tzw. fast foodów, czyli pokarmów mocno przetworzonych, jedzenie produktów modyfikowanych genetycznie (olej rzepakowy, kukurydza, cukier z buraków), mięsa poddanego obróbce (mięso z puszek, wędliny), spożywanie przetworzonych, rafinowanych olejów ( majonez, dressingi, serki do smarowania, margaryna), substancji pobudzających  (słodka, mleczna czekolada, kofeina, yerba mate), substancji słodzących (cukier, słodkie alkohole, miód, melasa, syrop glukozowo-fruktozowy), przyprawy (ketchup, papryka, sos sojowy, wzmacniacze smaku, sos barbecue, sojowy, tamari, pieprz Cayenne) – są to bezsprzeczni wrogowie tarczycy.

Wszystko to sprawia, że nasza tarczyca naprawdę nie ma łatwego życia… Żeby temu zaradzić, rozpocznij od właściwej diety. Koniecznie więc wyklucz ze swojej diety:

Gluten (WSZYSTKIE produkty, które go zawierają: chleby, makarony, wypieki, również PRODUKTY BEZGLUTENOWE)

Nabiał (jogurty, sery, kazeina, twarogi, śmietana, mleko, lody, kozi ser)

Jajka

Rośliny strączkowe (fasola, ciecierzyca, soczewica, groszek, groch cukrowy)

Rośliny psiankowate (bakłażan, papryka, ziemniaki, pomidory)

Orzechy i nasiona (w tym słonecznik)

Soję

Słodzone soki owocowe i słodzone alkohole

Substancje słodzące, pobudzające i przyprawy wzmacniające smak, o których powyżej

Produkty genetycznie modyfikowane oraz żywność przetworzoną.

Ze szczególną uwagą czytaj skład kupowanych produktów. Unikaj zwłaszcza syropu glukozowo-fruktozowego i wszystkiego, co wiąże się z soją (lecytyna sojowa, soja w proszku, sos sojowy, olej sojowy, mączka sojowa, mleko sojowe) – to szkodliwe wzmacniacze smaku lub jakości produktów, które kryją w sobie wszystko, co najgorsze w pożywieniu.

Jeśli teraz boisz się, że od jutra nie będziesz mieć co jeść, uspokajam – niebawem niekończąca się lista dobrych, zdrowych produktów, niezbędnych w diecie dla zdrowej tarczycy! :D

III. HASHImotto: Tarczyca lubi i potrzebuje… czyli lista NIEZBĘDNYCH składników w Twojej dieci

Jeśli do tej pory Twoja dieta uboga była w poniższe składniki, koniecznie zacznij od duuużych zakupów:). Warzywa, dobrej jakości mięso, oleje i świeże owoce powinny od dziś stanowić podstawę Twojego żywienia.

Zatem zaczynamy!

  1. Wysokiej jakości produkty białkowe

Wołowina, jagnięcina, drób – koniecznie naturalne i organiczne, czyli karmione zgodnie z ich naturą, wartościowym pokarmem, bez sztucznych nawozów i pasz, hodowane w odpowiednich warunkach.

Dziczyzna – nie tylko dzikie mięso zwierzęce, ale również dzikie ryby (dorsz, halibut, pstrąg tęczowy, sola, pstrąg)

  1. Organiczne warzywa

Dynia, bataty, karczochy, szparagi, jarmuż, grzyby, sałata, kapusta, brokuły, buraki, pędy bambusa, cebula, pasternak, rzepa, cukinia, szpinak, wodorosty, marchewka, seler, ogórek, kalafior.

  1. Zdrowe tłuszcze

Awokado, olej z awokado

Olej kokosowy (nierafinowany)

Oliwa z oliwek

Olej z wiesiołka

Olej z krokosza barwierskiego

  1. Organiczne owoce

Jabłka, morele, maliny, truskawki, kokos, gruszki, wiśnie, borówki, nektarynki, brzoskwinie, winogrono ciemne, figi, jeżyny, żurawina, melony, cytrusy.

  1. Przyprawy

Pietruszka, koperek, szczypiorek, kolendra

Bazylia, rozmaryn, tymianek, oregano, estragon, kurkuma

Czosnek, imbir, gałka muszkatołowa,

Cynamon, goździki, kminek, kardamon, mniszek lekarski

Sól morska/ himalajska, pieprz czarny, musztarda.

 

Jak widzisz, wybór jest bardzo duży. Nie ograniczaj się tylko do kilku produktów. Zmieniaj składniki, potrawy, urozmaicaj swoją dietę tak często, jak to możliwe. Organizm po jakimś czasie przyzwyczaja się do spożywanych często produktów, więc żeby się nie rozleniwił, a układ trawienny nie spowolnił, potrzebujemy zmian.

Mieszaj, łącz, smakuj i inspiruj innych! :)

IV. HASHImotto: Do Hahimoto podejdź holistycznie, czyli 5 zasad zdrowej tarczycy

1.Zdrowe jelita = zdrowa dieta

Wielu chorych na Hashimoto uskarża się na problemy jelitowe, są to m. In. wzdęcia, gazy, zgaga. Dostrzegalny jest tu więc ewidentny związek między chorobami autoimmunologicznymi, a jelitami. Gdy jelita się rozszczelniają, do krwi przedostają się cząsteczki pokarmów, niestrawione białka, które nigdy nie powinny się tam znaleźć. Powoduje to nie tylko zaburzenia odżywiania, ale też szkodliwe konsekwencje dla całego organizmu.

Zdrowa, dostosowana do potrzeb Twojego organizmu dieta pozwoli w pierwszej kolejności zadbać o odpowiednią kondycję jelit, a ich właściwa praca zapewni poprawę stanu zdrowia tarczycy. Jaka to dieta? Wiesz to z wczorajszego HashiMOTTO, czyli Tarczyca lubi i potrzebuje… czyli lista NIEZBĘDNYCH składników w Twojej diecie. A niebawem garść przydatnych przepisów! :)

2. Higiena snu

Zdrowy, regularny i odpowiednio długi sen to podstawa zdrowia nie tylko tarczycy.

Nie od dziś wiadomo, że niedoboru snu nie da się odzyskać, ani odespać, a niedospanie powoduje ospałość i przewlekłe zmęczenie, które z kolei doprowadza do wielu negatywnych skutków na tle zdrowotnym. Pomijając kwestię niekorzystnego wyglądu – zasinienia pod oczami, ziemista, marszcząca się cera.

Każdy z nas, bez względu na wiek i charakter pracy, czy wykonywanych zajęć powinien każdej nocy przespać od 7 do 9 godzin. W tym czasie dajemy organizmowi możliwość regeneracji. Zgodnie z doniesieniami z dalekiego wschodu, o każdej konkretnej godzinie, regeneracji podlega jeden organ. Oznacza to, że jeśli regularnie nie przesypiasz danej godziny, np. w okresie między 23:-00 a 24:00, wówczas jeden z Twoich organów nie ma kiedy zadbać o swoją kondycję. Pomyśl o tym, gdy zdecydujesz się posiedzieć wieczorem nieco dłużej.

Równie ważne jest zadbanie o warunki do spania. Niech będzie to przewietrzony, ale nie wychłodzony, koniecznie mocno zacieniony pokój. Organizm znacznie głębiej zasypia i lepiej wypoczywa w ciemności. Pozbądź się wszelkich urządzeń elektrycznych, które emitują jakiekolwiek fale (komórka, komputer, telewizor, wi-fi). Zapewnij sobie wygodny materac i naturalne, najlepiej wełniane okrycie, które świetnie sprawdzi się zarówno w gorące lato, jak i mroźną zimą.

3. Odpowiednie nawodnienie

Woda to podstawa. Powtarzaj to jak mantrę. Zawsze i wszędzie miej ze sobą odpowiedni zapas dobrej wody. Tylko właściwie nawodniony organizm poradzi sobie z filtracją i pozbywaniem się toksyn, które powodują m. in. problemy z tarczycą.

Zasadą jest wypijanie przynajmniej 1.5 litra wody dziennie. Oczywiście możesz dołożyć do tego naturalne, najlepiej świeżo wyciskane soki owocowe lub warzywne. Pamiętaj jednak, że nie mogą one w całości zastąpić wody.

Zadbaj też o jakość wody – sprawdź zawartość fluoru, sodu i minerałów. Staraj się co jakiś czas zamieniać wodę źródlaną na mineralną i odwrotnie. I najważniejsze – na zawsze pożegnaj się z wodą smakową! Wybieraj czystą wodę, do której zawsze możesz dolać dobry, wartościowy sok.

4. Zdrowy ruch na świeżym powietrzu

Nie chodzi tu absolutnie o intensywny trening na otwartej siłowni, czy wielogodzinne bieganie. Zdrowy ruch to po prostu częste przebywanie na świeżym powietrzu, więc jeśli masz możliwość wyjścia na spacer, spędzenia przyjemnych chwil w parku, ogrodzie, na tarasie – korzystaj z tego. Celem nie jest spalenie określonej liczby kalorii, czy pokonanie wyliczonej odległości. Niech to będzie przyjemny spacer z czworonogiem, relaksująca rowerowa wycieczka, a może wolisz rolki? :)

5. Pozytywne nastawienie

Pojęcie to można rozumieć naprawdę szeroko – zarówno w odniesieniu do życia, jak i zdrowia.

Unikaj stresu – korzystaj z dostępnych form relaksu i odprężenia: masaże, tai chi, joga, przyjemny spacer w dobrym towarzystwie.

Uwierz w siebie – pamiętaj o epigenetyce, czyli o samodzielnym kreowaniu swojej rzeczywistości. Nasze myśli i marzenia, wypowiedziane na głos zdziałają znacznie więcej niż jakieś wyimaginowane pseudo-”przeznaczenie”. Pamiętaj, że nic w życiu nie dzieje się bez przyczyny. To my, nasze myśli i nasze podejście determinuje wszystko to, co się wokół nas dzieje. Dlatego odrzucaj te negatywne myśli i emocje, skupiaj się na tych dobrych, pozytywnych. A im lepiej życzysz innym, tym więcej dobra wróci do Ciebie.

Zmień podejście do diety. Zapomnij o pejoratywnym znaczeniu tego słowa. Skup się na tym, by dla Ciebie była to po prostu dobra i potrzebna zmiana nawyków, obrany przez Ciebie kierunek żywienia, a nie tymczasowa głodówka. Niech jedzenie będzie jedną z życiowych przyjemności. Tak, jak dbasz o swój wygląd zewnętrzny – strój, makijaż, fryzurę, tak też zadbaj o swoje wnętrze – jedz zdrowo i mądrze.

I żyj pozytywnie!

V. HASHImotto: Praktyczne podejście do Hashimoto – przykładowy jadłospis na dobry dzień!

 

Śniadanie

Jajka sadzone na boczniakach z warzywami

2-3 jajka

boczniaki

olej kokosowy

cykoria/rudola/starta rzepa

olej z wiesiołka

bazylia

Jajka podajemy na cykorii/rukoli lub świeżej papryce/ pomidorze/ogórku z sezonie.

Inną opcją jest podanie jajek ze świeżą surówką, np. z tartej rzepy ze świeżymi ziołami i odrobiną oleju.

Drugie śniadanie

Owoce świeże lub suszone niesłodzone, niesiarkowane

garść owoców suszonych

lub 1-2 świeże owoce

Obiad

Mielony antrykot wołowy z warzywami

świeżo zmielony antrykot wołowy, ok. 500 dag

żółtko

cebula

przyprawy (wg Twojego smaku, ale z listy dozwolonych przy Hashimoto)

smalec gęsi

sól do smaku

Mięso delikatnie smażymy na smalcu gęsim.

Do tego w parowarze lub na wodzie gotujemy dostępne obecnie warzywa:

różyczki kalafiora/ brokułu, pokrojoną w słupki czarną rzepę, brukiew lub kawałki dyni, marchewkę, białą pietruszkę itp. Po wyjęciu z pary należy je lekko posolić
i ewentualnie przyprawić.

Kolacja

Frytki z batatów i białej pietruszki posypane ziołami i olejem kokosowym ze świeżą surówką

1 średni batat

2 białe pietruszki

świeże zioła

olej kokosowy

Warzywa kroimy w słupki, czyli na frytki, polewamy odrobiną oleju kokosowego i wkładamy do nagrzanego na 180 stopni na około 20 minut piekarnika. Po wyjęciu przyprawiamy ziołami wg uznania, można też odrobinę posolić.

Podawaj z surówką ((kapusta, sałata lub mix sałat, kiełki, przyprawy lub świeże zioła, odrobina oleju lnianego lub oliwy z oliwek).

VI. HASHImotto: Suplementacja przy HASHIMOTO to podstawa!

U wielu chorych na Hashimoto występują niedobory witaminy D, B12, żelaza, magnezu, selenu, omega 3… Ponadto często pojawia się też insulinooporność czy nawet cukrzyca.

Bez uzupełnienia wspomnianych braków, nawet najlepsza dieta nie poradzi sobie z chorą tarczycą. Dlatego tak ważna jest również odpowiednia suplementacja.

Pamiętaj jednak, że choć to nieodłączny element właściwej diety przy Hashimoto, uzależniona jest ona z całą pewnością od tego, czego brakuje akurat Tobie. Dobór odpowiednich suplementów musi opierać się o rzeczywiste potrzeby organizmu. Jak sobie z tym poradzić?

Pomoże w tym doby dietetyk, który prawdopodobnie zleci zbadanie mikroflory pod kątem suplementacji, a następnie dobierze właściwe produkty.

Podobnie rzecz ma się do probiotyków, które są w zasadzie niezbędne w diecie przy Hashimoto, jednak również ich dobór powinien być dostosowany do Twoich, indywidualnych potrzeb.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *